Задания из IELTS в октябре 2019

На этой странице показан перечень некоторых заданий по Writing и Speaking с официальных экзаменов в октябре 2019 года в разных странах мира. Используйте их для подготовки! Темами делятся люди, сдававшие IELTS. Мы даем свои комментарии на особенно интересные и каверзные, на наш взгляд, темы.

Обратите внимание на то, что темы, представленные тут, были записаны со слов кандидатов, сдававших IELTS, поэтому могут быть некоторые неточности в формулировке темы и иногда не совсем понятные вопросы.

Конечно, не стоит надеяться на то, что эти темы будут повторяться на будущих экзаменах (хотя кто знает), но помните, что чем больше тем вы проработаете, тем понятнее вам станет формат IELTS и тем подкованнее вы будете.

Тематика по сути имеет свои пределы, и, возможно, темы их подобных сфер жизни могут оказаться на вашем экзамене!

Указанные темы взяты с отличного англоязычного сайта для подготовки к IELTS www.ielts-blog.com. Для вашего удобства я собрал темы в один пост.

Перейти к:
WRITING | SPEAKING

 


IELTS WRITING

 

Writing task 2 (India)

Nowadays an increasing number of people change their careers during their working life period. What are the reasons behind this trend? Is it a generally positive or negative development?

комментарий от www.myielts.kz
Люди меняют профессию в течение жизни. Почему? Это хорошо или плохо?

Почему?
(1) человек мог осознать, что выбор текущей профессии был ошибкой (возможно, настояли родители или выбор был сделан неосознанно).
(2) человека не удовлетворяет работа с финансовой и моральной точки зрения.

Это хорошо или плохо?
(1) хорошо: человек открывает для себя новые карьерные перспективы и улучшает качество жизни.
(2) плохо: это может быть сопряжено со стрессом.

Итого: основные причины смены карьеры и мнение о том, что это всё же положительная тенденция.

 


Writing task 2 (Bangladesh)

Lectures given by teachers in universities used to be the only way of teaching students, however, nowadays technology has evolved and made it possible to study online. This causes many people to believe that the lecture system will not be needed in the future. Do you agree or disagree with this statement?

комментарий от www.myielts.kz

Лекции, читаемые преподавателями в университетах, в прошлом были единственным способом преподавания. Однако, с развитием технологий появилась возможность учиться онлайн. Это заставляет людей думать, что практика лекций будет не нужна в будущем. Согласны или нет?

Почему не нужна?
(1) нет нужды постоянно находиться лицом к лицу с лектором и слушать информацию, которая может быть и не нужна человеку, потому что при дистанционном обучении человек сам выбирает, какие академические ресурсы изучать.
(2) в интернете есть множество других ресурсов помимо лекций – например, статьи и оцифрованные книги на множестве языков, что расширяет база знаний.

Почему нужна?
(1) обучение онлайн часто предполагает наличие лекций, представленных в форме видео.
(2) мнение лектора для многих является экспертным.

Итого: система лекций нужна, только она видоизменилась, и теперь не требуется физического присутствия лектора, однако его экспертное мнение в лекции остается актуальным.

 


Writing task 2 (Kazakhstan)

Nowadays most people are not fit and active enough, compared to the past. What are the main causes of this situation? Suggest some possible solutions.

комментарий от www.myielts.kz
Сегодня большинство людей ведут пассивный образ жизни, что влияет на их физическую форму. В чем причины? предложите пути решения.

Причины:
(1) низкая физическая активность ввиду современного пассивного образа жизни, развития транспорта и технологий, которые занимают время людей.
(2) неправильное питание, в котором присутствует большой объем сахара, и питание является нерегулярным и несбалансированным.

Пути решения:
(1) повышать уровень физической активности через занятия спортом, пешие прогулки и активный досуг.
(2) повышать уровень грамотности в сфере питания через специализированные книги, лекции, курсы.

Итого: главные причины (низкая физическая активность и неправильное питание) и решения (высокая физическая активность и исправление привычек в питании).

 


Writing task 2 (Nigeria)

Nowadays media should include more good news in their publications. Do you agree or disagree with this statement?

комментарий от www.myielts.kz
Сегодня в СМИ должно быть больше хороших новостей. Согласны или нет?

Согласимся.

Почему мало хороших новостей:
(1) негативные новости обычно привлекают больше зрителей, и такие новости имеют более масштабный характер – пожары, природные катаклизмы.
(2) хорошие новости обычно носят локальный характер и не удерживают внимания зрителей – открытие школ, очистка реки от мусора.

Почему нужны хорошие новости:
(1) они повышают общий уровень позитивного мышления населения и могут положительно сказаться на общем настроении в обществе.
(2) они могут давать пример позитивного поведения и способствовать росту позитивных поступков.

Итого: согласен, потому что они улучшают информационный фон и дают пример позитивного поведения.

 


Writing task 2 (Vietnam)

Fossil fuels are the main source of energy around the world. However, people are being encouraged to use alternative energy sources such as wind energy, solar energy and so on. Do you think this is a positive or negative development? Why?

комментарий от www.myielts.kz
Полезные ископаемые являются главным источником энергии в мире. Однако людей стимулируют к использованию альтернативных источников энергии – ветра, солнца и так далее. Это хорошо или плохо?

Можно в начале эссе указать свое мнение, написав, что это хорошо.

Хорошо для экологии:
(1) сокращение парниковых газов, которые ведут к потеплению.
(2) исключается негативное влияние на флору и фауну – для добычи ископаемых человек вмешивается в природу, вырубая леса и очищая территории, которые затем могут быть непригодны для вегетации и обитания животных.

Хорошо с экономической точки зрения:
(1) полезные ископаемые исчерпаемы, и потребуется найти для них замену рано или поздно.
(2) использование альтернативных источников энергии может быть менее затратным.

Итого: это хорошо, потому что сокращаются негативные последствия для природы, и это выгодно экономически.

 


Writing task 2 (Sri Lanka)

Some think that teenagers should follow older people’s rules. Others think that it is natural for them to challenge what older people say. Discuss both views and give your opinion.

комментарий от www.myielts.kz
Некоторые думают, что подростки должны следовать правилам, диктуемым старшими. Другие считают, что для подростков естественно идти наперекор старшим. Обсудите оба мнения и дайте свою точку зрения.

Мнение 1: подростки должны следовать правилам старших:
(1) подростки менее опытны, и старшие стараются их уберечь от ошибок.
(2) традиции уважения к старшим, которых нужно придерживаться.

Мнение 2: подростки идут наперекор правилам старших:
(1) процесс познания жизни не может проходить без собственных ошибок.
(2) подростки хотят больше самостоятельности в принятии решений.

Мое мнение: поддержу второе мнение по причинам, указанным выше.

 


Writing task 2 (Malaysia)

Some people believe that elderly employees are more useful to a company, while others believe that young employees are better. Discuss both views and give your own opinion.

комментарий от www.myielts.kz
Некоторые думают, что работники старшего возраста полезнее для компании, в то время как другие полагают, что молодые сотрудники лучше. Обсудите оба мнения и дайте свою точку зрения.

Мнение 1: работники старшего возраста полезнее:
(1) опыт работы таких сотрудников зачастую шире, чем опыт молодых сотрудников.
(2) поэтому такие сотрудники могут больше подходить для руководящих позиций.

Мнение 2: молодые сотрудники лучше:
(1) молодые сотрудники могут привнести в компанию передовые и современные знания и навыки, которых нет у старших сотрудников.
(2) молодые лучше ориентируются в современной конъюнктуре и могут скорректировать стратегии компании.

Мое мнение: должен быть баланс между количеством старших и молодых сотрудников, потому что каждая категория обладает определенными преимуществами, которые компания может использовать себе на пользу.

 


Writing task 2 (India)

Television sport shows such as the Olympics are a good source of motivation for our youths who do not like to exercise much. Do you agree or disagree?

комментарий от www.myielts.kz
похожая тема была в сентябре 2019 года, поэтому приведу план эссе оттуда, хотя формулировка темы немного другая.

Some people believe that adults get motivated to exercise and play sports because of the major sports events on TV such as the Olympic Games and Football World Cup. Others say that there are many ways apart from TV to encourage them to exercise. Discuss both views and give your own opinion.

В теме два мнения: (1) людей мотивируют к спорту масштабные спортивные мероприятия вроде Олимпийских игр или Чемпионата мира по футболу, которые транслируются по ТВ, и (2) есть много других способов мотивировать людей заниматься спортом помимо ТВ. Обсудите обе позиции и дайте свое мнение.

Как спортивные мероприятия по ТВ мотивируют к спорту:
(1) такие мероприятия показывают разнообразие видов спорта, что дает большой охват аудитории и показывает людям возможности начать свои спортивные увлечения.
(2) успехи национальной сборной на таких мероприятиях могут стимулировать людей начать заниматься спортом.

Другие способы мотивировать заниматься спортом:
(1) спортивная инфраструктура, создаваемая на государственные и частные деньги.
(2) ресурсы в интернете, которые показывают, как самостоятельно заниматься спортом – каналы в YouTube, страницы в Инстаграм.

Мое мнение: мероприятия, транслируемые по ТВ, несомненно, могут служить толчком к интересу к спорту, но без наличия соответствующих условий для занятий спортом вряд ли получится им заниматься. Поэтому спортивные мероприятия по ТВ, на мой взгляд, оказывают только косвенное влияние на мотивацию.

 


Writing task 2 (Malaysia)

Some people say that historical buildings should be knocked down, while others believe that they should be preserved and restored instead. Discuss both views and give your own opinion.

комментарий от www.myielts.kz
Пример эссе по похожей теме читайте здесь.

 


Writing task 2 (Iran)

Some people claim that traditional games had more benefits for children than modern ones. To what extent do you agree or disagree?

комментарий от www.myielts.kz
Некоторые люди считают, что традиционные игры имели больше преимуществ для детей, чем современные. Согласны или нет?

Преимущества традиционных игр (основаны на живом общении):
(1) настольные – объединяют друзей, семью, в то время как компьютерные в основном предполагают одного игрока.
(2) подвижные – способствуют физической активности, командной работе.

Преимущества современных игр (основаны на технологиях):
(1) развивают навыки мышления – образное, критическое и стратегическое.
(2) могут помочь найти друзей по интересам как физически рядом с собой, так и удаленно (если сетевая игра).

Мое мнение: два типа игр имеют разные по сути преимущества, которые актуальны сегодня. Традиционные – живое общение и физическая активность, а современные – развитие умственных навыков и коммуникация за рамками традиционного круга общения. Применение обоих типов игр видится полезным для детей.

 


 

 


IELTS SPEAKING

 

Speaking test (India)

Part 1 (Interview)

– What is your full name?
– Can I see your ID?
– Where are you from?
– Do you work or study?
– What do you do?
– Where do you live now?
– Do you like it there?
– Are you a patient person?
– Have you ever lost patience while waiting for a bus or a train?

Part 2 (Cue Card)

Describe an achievement that you have celebrated recently. Please say

– Where and when was it?
– What did you do?
– Who was there with you?

Part 3 (Discussion)

– Is team sport more difficult for a player compared to individual sport?
– Why do you think so?
– Do people in your country celebrate National Day?
– Do you enjoy watching sports?
– Do people in your country enjoy watching sport on TV, if your country is playing?
– When a local player wins a tournament, do you feel happy about it?


 

Speaking test (Bangladesh)

Part 1 (Interview)

– What is your full name?
– Can I see your ID?
– Where are you from?
– Do you work or study?
– What do you study?
– What do you like the most about your study?
– What kind of music do you listen to?
– Do you listen to music alone or with friends?
– Did you listen to the same music as a child?
– What is the importance of concentration when you are doing work?
– When couldn’t you give your full attention to work? Why?
– What do you do when you need to achieve complete concentration?

Part 2 (Cue Card)

Describe a local product that is only available in you region. Please say

– what product it is
– where you can get it
– what it is for
– and what makes it unique to your region.

Part 3 (Discussion)

– What is the most innovative product nowadays? Why?
– What makes a product unique?
– Are these products really helpful to us?
– What new innovative product is imported by your country?
– Why do some products become popular and some do not?


 

Speaking test (India)

Part 1 (Interview)

– What is your full name?
– Can I see your ID?
– Where are you from?
– Do you work or study?
– Where do you study?
– What course are you studying?
– Why did you choose this course?
– Is it a popular course among your friends?
– Who does the cooking at your home?
– Can you cook well?
– Do you think it’s necessary to have cooking skills?
– Should it be taught at school? Why?
– What do you do when you hang out with friends?
– Do you hang out with just a few friends or with a large group of friends?
– When was your last time going out?

Part 2 (Cue Card)

Talk about another course that you would like to take, not related to your previous studies. Please say

– What kind of course would it be?
– What do you want to learn from it?
– Why would you choose it?

Part 3 (Discussion)

– Do you think universities should only offer courses related to employment or courses on other topics as well?
– What is more important to employers, qualifications or experience, in your opinion?
– What would you choose personally? Why?


 

Speaking test (Nigeria)

Part 1 (Interview)

– What is your full name?
– Can I see your ID?
– Where are you from?
– Do you work or study?
– What work do you do?
– Do you like your job?
– Why did you choose this job?
– How did you find out about this job?
– Is there anything about your job you don’t like? Why?
– What do you think about making friends through the social network sites?
– Is it a good or bad thing?
– What do you think will happen in the future?

Part 2 (Cue Card)

Describe a vacation that you have taken recently. You should say

– When and where did you go?
– Who did you go there with?
– What did you do during the vacation?
– Did you enjoy the holidays or not? Why?

Part 3 (Discussion)

– What is your opinion about eco-tourism?
– Do you think more people in your country are travelling because of this?
– What effects will this have on your country’s ecosystem, in your opinion?
– How can these effects be controlled?


 

Speaking test (Kazakhstan)

Part 1 (Interview)

– What is your full name?
– Can I see your ID?
– Where are you from?
– Do you work or study?
– What do you do for a living?
– Do you find your job interesting?
– Can you describe it?
– Do you need to concentrate during your working day?
– When do you find it hard to concentrate during the day?
– Do you think it is hard to do a few tasks at the same time?

Part 2 (Cue Card)

Talk about a place you have visited that was very colourful. Please say

– What is the place?
– When did you visit it?
– What did you do there?

Part 3 (Discussion)

– Who did you go there with?
– What kind of feelings do you have about that place now?
– What colours are popular in home décor nowadays? Why?
– Do you think men and women tend to choose similar colours for their homes?
– Do you think the colour of a person’s room can affect him/her?
– Do you think it is important to choose the right colour every time?
– Do you think the colour of food is important? Why?
– Is it appropriate in business to wear bright clothing? Why?


 

Speaking test (Vietnam)

Part 1 (Interview)

– What is your full name?
– Can I see your ID?
– Where are you from?
– Where do you live now?
– Is there anything you do not like about that place?
– Have you ever spent a lot of money on something?
– Do you like to wear jeans?
– Do people like to wear jeans nowadays? Why?

Part 2 (Cue Card)

Describe a day in the near future that would be the best day of your life. Please say

– what would happen on the day
– where this would happen
– how this would make you feel

Part 3 (Discussion)

– Do you think people celebrate things differently now, compared to the past?
– Why do people spend a lot of money on celebrations?


 

Speaking test (Malaysia)

Part 1 (Interview)

– What is your full name?
– Can I see your ID?
– Where are you from?
– Where do you live now?
– Do you live in a house or an apartment?
– What room in your house do you like the most?
– Do you work or study?
– What do you do?
– Do you smile a lot?
– When do you usually smile?
– What impact does a smile have on people?
– When do people laugh more?

Part 2 (Cue Card)

Describe a person you know who speaks a few foreign languages fluently. Please say

– Who is that person?
– What languages does he/she speak?
– How does he/she use this ability?

Part 3 (Discussion)

– Where and when did he/she learn those languages?
– Do you agree that English will become an international communication tool in the near future?
– Do you think people should learn a foreign language? Why?
– Do you like travelling?
– Would you like to have a job that requires a lot of travelling?
– What are the main challenges when visiting a new country?
– Does culture have any impact on a foreign language?
– Do people need to learn English?
– Is English easier to learn today, compared to the past?
– Some countries don’t encourage use of the English language.
– Do you think it can affect their development?


 

Speaking test (India)

Part 1 (Interview)

– What is your full name?
– Can I see your ID?
– Where are you from?
– Do you work or study?
– What do you do?
– Where do you live now?
– What do you do on your job?
– Have you ever considered before working in this field?
– Do you like perfume?
– How much you can spend on perfume?
– Have you ever bought perfume as a gift for someone?

Part 2 (Cue Card)

Talk about a person who motivated you in your life. Please say:

– Who was he/she?
– How did he/she motivate you?
– Where and when did he/she motivate you?

Part 3 (Discussion)

– Who can motivate children better to achieve their goals, parents or teachers?
– Why do you think so?
– How can a person motivate children?


 

Speaking test (Iran)

Part 1 (Interview)

– What is your full name?
– Can I see your ID?
– Tell me about the place you are living in now.
– Which room do you like the most in your house?
– Are you an organised person?
– Is it difficult for you to plan for your day?
– What is the advantage of being organised?
– Do you prefer to be busy during the day or not?

Part 2 (Cue Card)

Describe a famous person not from your country, whom you’d like to meet. Please say

– Who is this person?
– Why is he/she famous?
– What do you know about him/her?
– Why do you want to meet him/her?

Part 3 (Discussion)

– What are the advantages and disadvantages of being famous?
– How can famous people have an influence on children?
– How can they encourage people to do good things?
– Can they solve global problems?
– Why do people want to know facts about famous people?


 

Speaking test (Hong Kong)

Part 1 (Interview)

– What is your name?
– What do you do?
– What do you like about your job?
– What are your duties at work?
– Are you a good planner?
– Tell me about one situation where your planning didn’t work.

Part 2 (Cue card)

Describe a person you know who is doing charity work. Please say

– what his/her name is,
– what he/she does,
– why he/she is doing it and
– how you feel about the work this person is doing

Part 3 (Discussion)

– Do you have any experience doing charity work?
– How can children help with charity work?
– Do you think parents or teachers should encourage children to do charity work?
– Should the government provide financial support to charity organisations?


 

Speaking test (Malaysia)

Part 1 (Interview)

– What is your full name?
– Can I see your ID?
– Where are you from?
– Do you work or study?
– What do you do?
– What software skills are required and HR personal is looking for?
– What software skills are you good at?
– Explain why these skills are important for recruiting a person.
– How can women achieve a better work-life balance?
– How important is a career for a woman?
– What is more important, a career or managing a household?

Part 2 (Cue Card)

Talk about a situation when something in your house broke or stopped working. Please say

– What was it?
– What happened when it broke/stopped working?
– How did you feel about it?

Part 3 (Discussion)

– Why do you think people buy second-hand products?
– Why do people sell second-hand goods and advertise them on the internet?
– Do you think advertising fools people?


 

Speaking test (Vietnam)

Interview

– What is your full name?
– Can I see your ID?
– Where are you from?
– Do you work or study?
– What do you do?
– Do you visit your relatives very often? Why?
– What do you do when you meet them?
– Do you prefer to meet your friends or relatives? Why?
– Why are people littering on the road?
– Did you ever take part in any rubbish collection activity?
– What can the government do to reduce the amount of rubbish?

Cue Card

Talk about a famous person from another country whom you would like to meet. Please say

– Who is that person?
– Why is he/she famous?
– Why do you want to meet him/her?

Discussion

– Why do many companies use celebrities for advertising their products?
– What are the advantages for a country that has an internationally known celebrity?
– What are the drawbacks of being a celebrity?


 

Speaking test (Saudi Arabia)

Interview

– What is your full name?
– Can I see your ID?
– Where are you from?
– Do you work or study?
– What do you do?
– Do you like music?
– What is your favourite music? Why?
– Let’s talk about teamwork.
– Do you think it is important?
– What is more important to you, the job or your colleagues?
– Does teamwork benefit all people? Why?

Cue Card

Talk about your favourite toy as a child. Please say

– What was it?
– Who gave it to you?
– Why did you like it so much?

Discussion

– What are the benefits of playing for children?
– How are children lured by advertising?
– Is it a good or a bad development?


 

 

 

 

Be the first to comment on "Задания из IELTS в октябре 2019"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Этот сайт использует Akismet для борьбы со спамом. Узнайте как обрабатываются ваши данные комментариев.