Задания из IELTS в марте 2018

На этой странице показан перечень некоторых заданий по Writing и Speaking с официальных экзаменов в марте 2018 года в разных странах мира. Используйте их для подготовки! Темами делятся люди, сдававшие IELTS. Мы даем свои комментарии на особенно интересные и каверзные, на наш взгляд, темы.

Конечно, не стоит надеяться на то, что эти темы будут повторяться на будущих экзаменах (хотя кто знает), но помните, что чем больше тем вы проработаете, тем понятнее вам станет формат IELTS и тем подкованнее вы будете. Тематика по сути имеет свои пределы, и, возможно, темы их подобных сфер жизни могут оказаться на вашем экзамене!

Указанные темы взяты с отличного англоязычного сайта для подготовки к IELTS www.ielts-blog.com. Для вашего удобства я собрал темы в один пост.

 
Перейти к:
WRITING | SPEAKING

 


 

IELTS WRITING

Writing task 2 (Cyprus)

The trend of online shopping is increasing significantly. What effect does it have on the environment and society in general?

комментарий от www.myielts.kz
Тема про растущую популярность онлайн-шоппинга. Нужно найти аргументы о его влиянии на окружающую среду и общество.
 
Влияние онлайн-шоппинга на окружающую среду:
(1) растет объем мусора из-за упаковочного материала, который используется для продаваемых онлайн товаров.
(2) растет загрязнение окружающей среды ввиду растущего объема транспортировки/доставки товаров, заказанных онлайн.
 
Влияние онлайн-шоппинга на общество:
(1) положительное – доступность товаров и снижение их цены для потребителей.
(2) отрицательное – изобилие товаров онлайн ведет к росту потребления и покупок товаров, которые не нужны.
 
Итого:
Онлайн-шоппинг имеет двоякое влияние на общество и вызывает опасение специалистов относительно его негативного влияния на окружающую среду.

 
 


Writing task 2 (Nepal)

Nowadays the importance of teachers is diminishing due to increased availability of alternative resources to students. To what extent do you agree or disagree with the statement?

комментарий от www.myielts.kz
Роль учителей снижается ввиду наличия альтернативных источников информации для учащихся. Согласны ли нет? Тему стоит рассмотреть с позиций двух противоположных сторон – с позиции тех, кто согласен, и с позиций тех, кто против. В конце укажем свой ответ на вопрос “Согласен / не согласен”.
 
Роль учителя снижается:
(1) роль учителя сводится к выдаче первичной информации, а детали учащиеся легко могут найти в легко доступных онлайн-источниках.
(2) необходимость в учителе снижается ввиду наличия онлайн-курсов, видеоуроков и блогов – учащийся сам может разобраться с любой областью знаний.
 
Роль учителя НЕ снижается:
(1) учитель все же нужен, чтобы направить учащегося в выборе многочисленных источников информации.
(2) роль учителя останется неизменной, потому что необходим индивидуальный подход к каждому учащемуся, и не каждый сможет воспринимать информацию из альтернативных источников.
 
Ответ на вопрос “согласен / не согласен”:
Скорее согласен, что роль учителя снижается, но его место в процессе обучения не должно теряться, потому что каждый учащийся требует индивидуального подхода.

 
 


Writing task 2 (Australia)

Some people think that new houses should be built in the same style as older houses in the local area. Others disagree and say that local authorities should allow people to build houses in the styles of their own choice. Discuss both views and give your opinion.

комментарий от www.myielts.kz
Два мнения: дома должны строиться в том же стиле, что и более старые дома в городе, ИЛИ местные власти должны разрешать строить дома в том стиле, в каком угодно людям. Обсудить два мнения и дать свою точку зрения.
 
Доводы в пользу того, что дома должны строиться в том же стиле, что и более старые дома в городе:
(1) это поддержит эстетический облик города.
(2) это поможет поддержать и сохранить местные архитектурные традиции.
 
Доводы в пользу того, что местные власти должны разрешать строить дома в том стиле, в каком угодно людям:
(1) старые дома могут не соответствовать требованиям времени и быть неудобными для жизни, поэтому новые дома должны строиться с учетом новых технологий.
(2) новые дома могут быть более экологичными и потреблять меньше энергии, что положительно отразится на окружающей среде.
 
Мое мнение: должна быть свобода в выборе стиля строительства. Местные власти могут оставить исторический центр таким, какой он есть, а для нового строительства отвести новые районы.

 
 


Writing task 2 (Saudi Arabia)

Some people spend a lot of money attending cultural or sports events. Is it a good or a bad thing? Give your opinion and examples from your own experience.

комментарий от www.myielts.kz
Некоторые люди тратят много денег на посещение культурных или спортивных мероприятий. Это хорошо или плохо?
 
Это хорошо:
(1) посещая такие мероприятия, человек узнает больше о других культурах, общаясь с их представителями.
(2) возможно, это позволяет такому человеку больше путешествовать и познавать мир.
 
Это плохо:
(1) деньги отрываются от семейного бюджета или они могли бы быть потрачены на более важные для человека нужды.
(2) нет необходимости тратить деньги, если есть возможность посмотреть подобные мероприятия онлайн или по ТВ.
 
Мое мнение: в целом это хорошо, потому что позволяет узнавать новое и позволяет приятно провести время.

 
 


Writing task 2 (India)

Some people feel that robots are very important to humans’ future development, while others think they are dangerous and have negative effects on the society. Discuss both views and give your own opinion.

комментарий от www.myielts.kz
Роботы важны для будущего человечества или они несут негативные последствия для общества? Обсудить две эти позиции и дать свою точку зрения.
 
Роботы важны для будущего человечества:
(1) облегчают жизнь человека во многих сферах – от бытовых ситуаций до управления транспортом.
(2) помогают людям, которые не могут о себе позаботиться – старики и инвалиды.
 
Роботы несут негативные последствия для общества:
(1) роботы как машины могут давать сбой, а зависимость человека от роботов и их работы растет с каждым днем, что может привести к серьезным последствиям.
(2) стереотип из научной фантастики – роботы могут завоевать мир и вытеснить людей.
 
Мое мнение: роботы важны для будущего, потому что позволяют решать человеку многие задачи. При условии их постоянного совершенствования вероятность сбоя в их работе должна снижаться со временем.

 
 


Writing task 2 (Canada)

Some people think that one should plan detailed activities for their leisure time, others disagree with that. Discuss both views and give your own opinion.

комментарий от www.myielts.kz
Должен ли человек планировать свой досуг или нет? Обсудить две эти позиции и дать свою точку зрения.
 
Человек должен планировать свой досуг:
(1) это помогает проводить время с пользой даже вне работы, потому что досуг – это не всегда сон и пустая трата времени.
(2) если досуг – это отпуск, то его планирование крайне важно.
 
Человек НЕ должен планировать свой досуг:
(1) спонтанность – важный для многих людей аспект отдыха, потому что добавляет элемент неожиданности и новые эмоции.
(2) для некоторые людей планирование и контроль выполнения плана связано со стрессом, чего хочется избежать во время отдыха.
 
Мое мнение: Досуг нужно планировать по двум указанным выше причинам (полезно проведенное время и если это отпуск).

 
 


Writing task 2 (Uzbekistan)

Nowadays people use social media to keep in touch with others and be aware of news. Do the advantages of this outweigh the disadvantages?

комментарий от www.myielts.kz
Сегодня люди пользуются социальным сетями для общения и чтобы узнавать новости. Что перевешивает: плюсы или минусы социальных сетей? При этом в качестве аргументов будет использовать уже заданные в темы аспекты (общение и новости)
 
Плюсы социальных сетей:
(1) Социальные сети помогают поддерживать контакт с теми людьми, с которыми общаться лично трудно – в силу расстояния или нехватки времени.
(2) Новости можно читать в любое удобное время и практически одновременно с временем их выхода, что резко повышает качество информированности.
 
Минусы социальных сетей:
(1) Виртуальное общение не всегда подразумевает искренность, а также может привести к ослаблению навыков живого общения.
(2) Поток новостной информации трудно фильтровать, что может привести к увеличению потока нежелательной информации в виде непроверенных новостей или негативных комментариев к ним.
 
Мое мнение: Считаю, что плюсы перевешивают, потому что социальные сети – отличная площадка для обмена информацией, который в реальной жизни не всегда возможен в силу того, что пришлось бы тратить больше времени на поддержание контакта с другими людьми традиционными методами (письма, звонки) или путем покупки газет или просмотра ТВ.

 
 


Writing task 2 (USA)

Some people believe that it is better to live and work in a vertical city with multiple tall buildings, as compared to a horizontal city with fewer tall buildings. Discuss both views and give your own opinion.

комментарий от www.myielts.kz
Рассмотреть две позиции и указать свое предпочтение: удобнее ли жить и работать в городе с небоскребами или в городе, где намного меньше высотных зданий.
 
Почему хороши жить в городе в небоскребами:
(1) вертикальный город дает больше возможностей в плане получения образования и построения карьеры.
(2) вертикальный город дает больше возможностей в плане активной социально-культурной жизни.
 
Почему хорошо жить в городе без высотных зданий:
(1) жить в таком городе дешевле и безопаснее.
(2) жизнь в таком городе сопряжена с меньшим объемом стресса.
 
Мое мнение: Для молодых жить в вертикальном городе предпочтительнее ввиду активного стиля жизни и возможностей, в то время как горизонтальный город обычно выбирают люди более зрелого и преклонного возраста ввиду более размеренного образа жизни.

 
 


Writing task 2 (India)

The best way to reduce traffic congestion in cities is to provide a free public transport service. To what extent do you agree or disagree? Give your opinion and examples from your own experience.

комментарий от www.myielts.kz
Лучший способ сократить автомобильные пробки в город – предоставлять бесплатный общественный транспорт. Согласны или нет? (Конечно, одним бесплатным общественным транспортом не обойтись, потому что водители покупали свои машины, чтобы от них просто так отказаться. Поэтому пересадить всех людей на общественный транспорт не получится – кроме него нужны и другие меры для сокращения трафика.)
 
Доводы в пользу бесплатного общественного транспорта:
(1) Такой транспорт сократит расходы времени и денег на перемещение по городу.
(2) Такой транспорт должен быть не только бесплатным и быть высокого качества (широкая маршрутная сеть, пунктуальность и частота движения автобусов/метро).
 
Однако нужны и другие меры для решения проблемы с пробками:
(1) Улучшение автодорожной инфраструктуры, чтобы транспорт беспрепятственно двигался – расширить дороги, убрать светофоры, строить развязки.
(2) Введение платных парковок в рабочее время в некоторых районах, где наблюдается скопление машин.
 
Мое мнение: Не соглашусь в утверждение в теме. Кроме предоставления бесплатного общественного транспорта нужны дополнительные меры со стороны властей в решении проблемы автомобильных пробок.

 
 


Writing task 2 (Iran)

In many countries plastic bags are the main source of rubbish causing pollution in oceans and on land; therefore they should be banned. To what extent do you agree or disagree with this statement?

комментарий от www.myielts.kz
Пластиковые отходы (в частности, пакеты) являются основным источником загрязнения океанов и суши, поэтому их нужно запретить. Согласен или нет? (Понятно, что просто так их не запретить – нужны какие-то дополнительные меры.)
 
Пластиковые пакеты нужно запретить:
(1) В качестве альтернативы предложить использовать пакеты из легко разлагающихся материалов – например, переработанная бумага.
(2) Нужно продвигать использование многоразовых сумок для покупок.
 
Пластиковые пакеты запретить будет проблематично:
(1) Производство пакетов из альтернативных материалов может быть затратно, что приведет к росту стоимости пакетов и их будут использовать реже пластика.
(2) Нужно продвигать идею сортировки пластика для его дальнейшей переработки и повторного использования.
 
Мое мнение: Жесткий запрет пакетов вряд ли является действенным и легко осуществимым методом решения проблемы. Следует повышать информированность населения о вреде пластика и продвигать идею его переработки, а также предлагать альтернативу в виде пакетов из переработанной бумаги.

 
 


 
 

 
 


IELTS SPEAKING

Speaking test (Philippines)

Interview

– What is your full name?
– Can I see your ID?
– Where are you from?
– Do you work or study?
– How long have you been working?
– Is attending training for your job beneficial?
– Do you like rain?
– Does rain change the mood of an individual?

Cue Card

Talk about a place in your country that is popular with locals but unknown to tourists. Please say

– What place is it?
– Where is it located?
– Why is it unique, and
– Why don’t tourists visit it?

Discussion

– Why do some people love extreme sports?
– What makes your country unique, as compared to others?
– Why do international and local tourists need to pay when visiting certain places?

 
 


Speaking test (Cyprus, India)

Interview

– What is your full name?
– Can I see your ID?
– Where are you from?
– Do you work or study?
– What subjects were you studying?
– What was the most interesting part of your study?
– What kind of advertisements do you like, funny or serious?
– What do you think about advertisements on buildings?
– Did you buy anything after seeing these advertisements?
– Do you use emails?
– Do you think emails will be used more in future?

Cue Card

Describe a book you read recently. Please say

– What book?
– What was it about?
– Did you like the book or not, and why?

Discussion

– Do you remember a situation when a lot of people were smiling?
– Did you tell about this situation to your family?
– Who laughs more in your opinion, men or women?
– Do emotions change when people go to different places?
– Why do people smile in photographs?

 
 


Speaking test (Nepal)

Interview

– What is your full name?
– Can I see your ID?
– Where are you from?
– Do you work or study?
– What do you do?
– Can you describe your job?
– Do you like presents?
– What do you like the most about presents?
– Describe a gift you didn’t like.
– Why didn’t you like it?
– What are the places where children and adults can spend leisure time together in your city?
– What are public transport options in your area?
– What are the problems in transport service there?

Cue Card

Describe a recent development undertaken in your area. Please say

– What is it?
– What are the advantages and disadvantages of it?
– Do you like the idea behind it? Why?

Discussion

– What is your opinion about using public funds to build sports centres?

 
 


Speaking test (Vietnam)

Interview

– What is your full name?
– Can I see your ID?
– Where are you from?
– Do you work or study?
– What is your job?
– What do you do at work?
– Do you enjoy it?
– Tell me about your eating habits.
– How many times a day do you eat?
– Did your eating habits change with time?
– What food do you like? Why?

Cue Card

Talk about a letter that you have received recently. Please say

– Who sent it to you?
– What did it say?
– Why was it important?

Discussion

– Are printed letters important in your job?
– Why is it so?
– What features are important in professional communication?
– Do you prefer printed or electronic information? Why?
– Do you think future historians will be able to analyse us in 50 years?
– Will it be easy, in your opinion?

 
 


Speaking test (India)

Interview

– What is your full name?
– Can I see your ID?
– Where are you from?
– Do you work or study?
– What subject are you studying?
– Why did you choose it?
– Is it a popular choice among your friends? Why?
– Let’s talk about music.
– Do you like it? Why?
– What kind of music do you prefer?
– Did it change in the recent years? Why?

Cue Card

Talk about a place where you usually go with your friends. Please say

– What place and where is it?
– When did you visit it for the first time?
– What do you do there?

Discussion

– Explain why you go there.
– Do you like public places?
– Do you like to visit big events?
– Is being social good? Why?
– What are the pros and cons of being social?

 
 


Speaking test (Albania)

Interview

– What is your full name?
– Can I see your ID?
– Where are you from?
– Do you work or study?
– What do you do?
– How long do you work there?
– Do you like your job? Why?
– Do you have friends at work?
– Do you like traveling?
– How often do you do it?
– Who do you usually travel with?
– Why do you do it?

Cue Card

Describe a photograph of you taken by someone else. Please say

– Who took it?
– Where and when was it?
– Describe the photo.

Discussion

– Do you like taking photographs?
– What do you think about news media and photography?
– Is there a difference between professional and amateur photography?
– Can you tell the difference in quality?

 
 


Speaking test (Argentina)

Interview

– What is your full name?
– Can I see your ID?
– Where are you from?
– Do you work or study?
– What work/study do you do?
– Let’s talk about technology and mobile phones.
– Do you have many apps on your phone?
– What kind of apps do you use?
– What apps do you think people use the most?
– Would you like to create some day a mobile phone app? Why?

Cue Card

Talk about your favourite season. Please say

– What season is it?
– What is the weather like?
– What kind of activities do you do in this season?
– Why you do like this season the most?

Discussion

– Do you think weather has changed comparing to the past? In what way?
– Do you think most people enjoy hot weather? Why/Why not?
– Do you think weather usually affects people’s mood? How?

 
 


Speaking test (Australia)

Interview

– What is your full name?
– Can I see your ID?
– Where are you from?
– Do you work or study?
– What kind of work do you do?
– What part of the day is the most productive and efficient for you?
– Why is that?
– Do you like to sleep?
– How much sleep do you think is enough for you?
– Do you think a person should sleep on a fixed schedule?
– Do you think sleep can make you feel relaxed?
– Who needs more sleep, young people or the elderly?
– Do you think computer and mobile apps are helpful?

Cue Card

Talk about something that you have learned outside of school or college. Please say

– What is it?
– When and where did you learn it?
– How was it helpful to you?

Discussion

– Did you like it?
– Was it easy or difficult for you to learn? Why?
– Do you think adults should keep learning?
– Do you think there should be a fixed age for learning something?
– Will learning be helpful to people in the future? Why?

 
 


Speaking test (India)

Interview

– What is your full name?
– Can I see your ID?
– Where are you from?
– Do you work or study?
– What do you do?
– Did you have training before starting this job?
– Will you need training in the future?
– What do you do in your leisure time?
– How much time do you spend at home?
– Do you spend a lot of time with teenagers?
– What is the best part of being a child?

Cue Card

Talk about a situation when you used your phone and were pleased about it. Please say

– When was it?
– What did you need to use the phone for?
– Why were you pleased afterwards?

Discussion

– Do you call your friends often?
– What activities do you do with your friends at home?
– How much time do people spend on mobile phones?
– Who is using phones the most, teenagers or older people?
– For what purpose do people use phones the most, in your opinion?
– Is social media a good platform for advertisements?
– Is it annoying to have a person use their phone while a group is having a serious discussion? Why?

 
 


Speaking test (India)

Interview

– What is your full name?
– Can I see your ID?
– Where are you from?
– Do you work or study?
– What do you do?
– Did you have training before starting this job?
– Will you need training in the future?
– Do you like rain?
– Does it rain much where you live?
– What don’t you like about rain?
– How do you like to read the news, in a newspaper or online? Why?

Cue Card

Talk about a book that you have read recently and find it interesting. Please say

– What was the book about?
– Why did you like the book?
– Why did you choose to read it?

Discussion

– Would you recommend it to others? Why?
– Do you believe movies based on books are better than the books?
– Would you read a book before watching the movie?
– Do you think that producers or movie directors are restricted in creativity compared to the book writer?
– Why do you think it is so?

 
 


Speaking test (Egypt)

Interview

– What is your full name?
– Can I see your ID?
– Where are you from?
– Do you work or study?
– What do you do?
– What is the distance between your place and the exam centre?
– What do you like about the place you are living in?
– Have you ever had a part time or a full time job?
– What was it?
– Did you like your job? Why?
– What profession did you want to have as a child? Why?
– What professions give higher status to people in your country? Why?
– When do people give presents?
– What was the last time you received a present?
– Did you like it? Why?
– Have you ever received a present you did not like?
– What was it?
– Why didn’t you like it?
– Are you good at choosing presents? Why?

Cue Card

Talk about a popular person you know. Please say

– Who is he/she?
– How did you know about him/her?
– What does he/she do?

Discussion

– What makes some children more popular than other? Why?
– Are they popular for good or bad behaviour?
– Do children like popular teachers? Why?
– What type of celebrities are there in your country?
– Do you think celebrities are happy? Why?
– What makes some people stay popular longer than others?

 
 


Speaking test (Iran)

Interview

– What is your full name?
– Can I see your ID?
– Where are you from?
– Do you work or study?
– What do you do?
– Do you like giving presents? Why?
– In what situations do people give presents to each other?
– Why do you think it is?
– What was the last gift that you received?
– Who gave it to you?
– Why did you receive it?
– Did you like it or not? Why?

Cue Card

Describe a situation when you had to earn money on your own to spend on a particular thing. Please say

– What was the situation?
– What did you buy?
– How did you feel after getting it?

Discussion

– How can credit cards affect people’s shopping behaviour?
– Do you think people shop more or less with credit cards?
– Do you prefer to buy things for cash or with a credit card?
– Why is that?

 
 


Speaking test (Nigeria)

Interview

– What is your full name?
– Can I see your ID?
– Where are you from?
– Do you work or study?
– What do you do for a living?
– Where do you live now?
– Describe your neighborhood please.
– Did you do any sport activities during your childhood?
– What kind of outdoor activities do you do now?
– Where do people spend leisure time in your country?

Cue Card

Talk about a subject you liked in school. Please say

– What was it?
– Why did you like it?
– What did you gain from studying it?

Discussion

– Do you think parents and teachers should be involved in preparation of educational policies?
– What are the main factors responsible for educational policies in different countries?
– At what age should children be allowed to choose subjects they want to study in school?
– What new things should be included in the school curriculum in the future, in your opinion?

 
 


Speaking test (India)

Interview

– What is your full name?
– Can I see your ID?
– Where are you from?
– Do you work or study?
– What do you do?
– Do you like it?
– Do you like any outdoor activities?

Cue Card

Talk about an unusual food that you have eaten. Please say

– What was it?
– When and where did you try it?
– Who was there with you?
– Did you like it or not? Why?

Discussion

– What is a traditional fast food in your country?
– Is there a difference between young people and grown ups in terms of food choices?

 
 


Speaking test (Germany)

Interview

– What is your full name?
– Can I see your ID?
– Where are you from?
– Do you work or study?
– What do you do?
– Did you do any training to get this profession?
– Do you think you will do any training in the future?
– What does your name mean?
– Why were you given this name?
– Do people in your country have a tradition of celebrating name giving?
– Why do you think some names are more popular than others?

Cue Card

Talk about a person that you know well, who knows a lot about something. Please say

– Who is that person?
– What does he/she know a lot about?
– What would you like to learn from this person?

Discussion

– Do you think the Internet has changed education?
– The amount of information available online is growing, but can you really trust it?
– How can we be sure that the information online is trustworthy?
– Do you think people learn better in groups?
– Do you think some people do not need others at all to learn?
– Do you think scientists from different fields should share knowledge?
– Why do you think so?

 
 


Speaking test (Saudi Arabia)

Interview

– What is your full name?
– Can I see your ID?
– Where are you from?
– Do you work or study?
– What do you do?
– Do you like your job? Why?
– Do you like gifts? Why?
– What was the best present that you ever received?
– Who was it from?
– What was the occasion?
– Do you like pets?
– Did you have one in your childhood?

Cue Card

Talk about a country that you would like to live in. Please say

– What country and where is it?
– How did you hear about it?
– Why do you want to live there?

Discussion

– Many people from your home country like to migrate to other countries, why do you think it is so?
– What do you think is better, having a good job or living in a good country?
– What is the most important thing that makes people happy in any country?
– Could people’s happiness be measured?
– How does the government contribute to people’s satisfaction?

 
 


Speaking test (UK)

Interview

– What is your full name?
– Can I see your ID?
– Where are you from?
– Do you work or study?
– What do you do?
– Do you have friends at your work place?
– Do you like to dine out? Why?
– When do you usually have your meals?

Cue Card

Talk about a rule that you had to follow at school. Please say

– What was the rule?
– Why did your school have it?
– Did you like it or not? Why?

Discussion

– What is the importance of rules at work places?
– Do you think uniforms are necessary for all jobs?
– What should be done if there is a disagreement regarding any rule at work?

 
 


Speaking test (Iran)

Interview

– What is your full name?
– Can I see your ID?
– Where are you from?
– Do you work or study?
– Did you do any part time or full time job? Why?
– What job did you do when you were a child?
– How far is your home from here?
– Do you like wild animals?
– Why do you like wild animals?
– Do you have a pet at home?
– Why do you think people keep pets?

Cue Card

Talk about an instance when you were saving money for something. Please say

– What did you save for?
– How did you do it?
– How long did you have to save money for?

Discussion

– What do you think men are the best at saving money for?
– How do young people save money?
– Why do you think young people save money?
– Why don’t most young people want to save money?
– What factors are affecting them?
– What companies are trying to get people to save money?