Подкаст MyIELTS 097 – 4 вида заданий в IELTS Speaking Part 2

Когда вы сталкиваетесь с той или иной темой в Speaking Part 2, вам потребуется определенный подход и лексика в зависимости от задания.

подписаться на подкаст на Apple Podcasts | Google Podcasts, чтобы получать новые выпуски автоматически

 

 

Вот несколько базовых видов заданий:

 

Describe an object or place

Примеры:

Describe a dream home you would like to live in.

Describe a city you have visited and would like to visit again in the future.

Describe a place (other than your home) where you go to relax.

Describe a program or an app that you use.

 
Здесь потребуется подробное описание предмета или места. Подумайте о прилагательных, описывающих цвет, величину, материал изготовления, площадь и прочие.

Describe a place (other than your home) where you go to relax.

Park
full of greenery (trees, bushes, flowers, lawns)
a small pond
lots of wooden benches
a round playground for children
park in autumn (a lot of colors)

 

Describe a person

Примеры:

Describe a person who taught you a skill when you were a child.

Describe an elderly person you know who influenced your life.

Describe someone who always shares everything with others.

Describe a person you know who speaks a few foreign languages fluently.

 
Здесь понадобится описание не столько внешности человека, сколько его характера и поведения. Понадобятся прилагательные и существительные, описывающие его/её темперамент (cheerful, melancholic и пр.), взаимоотношения с другими (open-minded, kind-hearted и пр.), профессионализм (goal-oriented, highly qualified и пр.).

Describe a person you know who speaks a few foreign languages fluently.

proficient in X languages
sociable
perfectionist (in a good sense)
avid reader
keen traveller

 

Describe an experience

Примеры:

Describe a goal that you wanted to achieve and succeeded.

Describe one sport that you would like to play for the first time.

Describe a time when you were in a crowded place.

Describe something you did that was a waste of time.

 
В этом случае вы, скорее всего, захотите упомянуть о своих чувствах и переживаниях. Вспомните о словах, описывающих удивление (puzzled, surprised, blown away и пр.), страх (frightened, scared, shocked и пр.), комфорт/дискомфорт (enjoying, awkward, bored и пр.).
Кроме того, не забудьте о том, что большинство тем будет связано с прошлым, и у вас будет шанс показать знание грамматических времен аспекта прошлого (Past Simple, Past Continuous, Past Perfect, Past Perfect Continuous, Future-in-the-Past).

Describe a time when you were in a crowded place.

in the streets of Delhi
sense of chaos and unease
disoriented by a lot of traffic
felt awkward because of local people looking at me and wanting to take a picture with me

 

Describe an event

Примеры:

Describe a festival that is important in your country.

Describe an occasion when you spent a long time choosing a gift for someone.

Describe a celebration you had after some achievement.

Describe an occasion when you had a conversation in a foreign language for the first time.

 
Очень похоже на “Describe an experience”, но можно добавить детали, которые относятся именно к этом событию / мероприятию – описание людей, обычаев, еды и прочего.

Describe a festival that is important in your country.

Nauryz
what it means to people
spring equinox
food
how it’s celebrated in my city

Maslenitsa
what it means to people
it lasts for a week
it comes before the Great Fast (Great Lent)
food
how it’s celebrated in my city

 

Итого

Чем больше деталей вы сможете упомянуть в Speaking Part 2, тем больше интересной лексики вы сможете продемонстрировать экзаменатору.

Примерно за неделю перед экзаменом находите время каждый день, чтобы поработать с разнообразными темами и попробовать найти как можно больше лексики, исходя из советов, данных выше.

Не ограничивайтесь кратким ответом на bullet points, которые указаны в теме Speaking Part 2, а лучше расскажите историю, как если бы вы это делали другу. Чем естественнее она будет звучать, тем лучше будут ваши шансы на высокий балл.